Har tiden kommet for å fornye soverommet?

Det viktigste på soverommet er selvfølgelig senga, som du eller dere skal tilbringe en ganske stor del av livet i, men rommet i seg selv er også viktig.

Et godt soverom i dag må kunne formørkes på enkelt vis, gjerne ved hjelp av utvendige sjalusier eller plisseer, så vel som gode tykke gardiner. Dette er viktig på sommeren, for å få nok søvn, selv om det blir lyst både sent og tidlig.

Om du virkelig går hardt til verks, kan det også lønne seg å se etter et nytt vindu for soverommet. Om du kan høre bilene utenfor, eller naboer som klipper gresset, så kan det lønne seg å tenke på å sette inn et nytt vindu med tre lag glass. Da hører du ingenting av det som foregår utenfor, og du sover som en baby.

Amerikanske tilstander på soverommet?

Mange drømmer kanskje om litt mer luksuriøse forhold på soverommet, med en egen TV på rommet, så vel som en seng med innlagte varmekabler og justerbar ryggstøtte. Dette kan virke veldig forlokkende, og egne varmekabler i senga er i alle fall ikke å forakte. Da kan du holde den anbefalte temperaturen i soverommet, på 18 grader, mens du ligger og koser deg med varme ben og rygg.

En justerbar rygglene er heller ikke å forakte, men det er en investering som kan bli ganske dyr. Hvis du skal ha et slikt system for privat bruk, og ikke i en steril masseprodusert form, for sykehjem og aldershjem, så kan ting fort bli ganske dyre. Egentlig så er det merkelig at en elektrisk servomotor med litt motorikk skal koste så mye, men så må man lene seg tilbake og tenke på at vi er i Norge, og at minst 5 fordyrende mellomledd har tatt på en slik servomotor før den kommer frem til deg som sluttbruker.

Kanskje vil du også ha en egen TV på rommet, men her blir vi med ett litt formyndende. Om du har en større bolig, dvs. du bor ikke i et studio eller en hybel, så er det bedre å ha TV-en i TV-stua. Ellers kommer den til å stjele søvnen din, og til å gjøre deg opprømt før du sovner. Det samme kan forresten sies om å sove med PC eller nettbrett på rommet. Dette er ting som ikke har noe på soverommet å gjøre, og du sliter deg raskt ut om du ikke hører på meg nå.

Ryggsmerter kan føres tilbake til at du sover i feil type seng

Det finnes flere faktorer som kommer sammen for å lage en god seng, som du sover godt i, og hvor du føler deg rask og uthvilt når du våkner. Madrassen er selvfølgelig viktig, men både valget av riktig sengeramme, så vel som et rammeinnlegg som passer til sengeramma. På rammeinnlegget må du selvfølgelig ha en madrass som er tilpasset dine fysiske karakteristikker.

En god og riktig tilpasset madrass er en god investering i helsen. Om madrassen nemlig passer til deg, din vekst, størrelse og alder, så er dette bra for deg, både for ryggen og for nakken, men også måten du puster på når du sover, om luftveiene er åpne, og på om du får nok søvn.

Tommelfingerregelen er at madrasser for store og feite folk skal være harde, mens tynne og små folk trenger mykere madrasser. Men det finnes også andre store forskjeller som du må ta hensyn til.

Deriblant at du finner en madrass som gir den riktige støtten til ryggen, uavhengig om du er tykk eller tynn. Om du har en veldig hard undermadrass, kan dette for eksempel kompenseres ved at du skaffer en overmadrass i memory-skum, som sørger for å støtte opp om ryggsøylen når du ligger på ryggen.